Přidávám další z prací do Prosemináře. Ráda bych ji ještě stylisticky upravila, ale nepočítám, že se k tomu dostanu brzy. Také bych ještě ráda doplnila odpovědi na možné námitky a vysvětlila, proč myslím, že je to celé problém narušených vztahů. Každopádně již teď budu ráda za případné komentáře.
pátek, června 10, 2011
Problém s humanitními vědami v českém školství
Vystavil Julinka v pátek, června 10, 2011 0 komentářů
Štítky: K otázkám hledám odpovědi
pondělí, dubna 18, 2011
Kdo je filosofem
Vystavil Julinka v pondělí, dubna 18, 2011 0 komentářů
Štítky: K otázkám hledám odpovědi
středa, dubna 13, 2011
Zavedení registru pedofilů násilníků
Vystavil Julinka v středa, dubna 13, 2011 0 komentářů
Štítky: K otázkám hledám odpovědi
čtvrtek, března 17, 2011
(Ne)závislost
První březnový víkend jsem měla to štěstí, že jsem se mohla zúčastnit ariánského konzilia s tematikou Budování politické závislosti. Kromě povídání zajímavých hostů (redaktor a editor RFE Gregory Feifer, bývalý ředitel ÚOOZ Jan Kubice a bývalý šéfredaktor a současný redaktor časopisu Respekt Martin Milan Šimečka) probíhalo i komentování esejů na téma: Proč tolik lpím na své nezávislosti.
Ačkoliv jsem esej nepsala, jedno mi bylo jasné - představy o vlastní nezávislosti by byly jen chimérou. Jenže vždycky je dobré podívat se dál. Na čem jsem tedy závislá?
Zajímavých otázek přišlo více.
?Jsem něčím dobře manipulovatelná?
?Jak přebírat zkušenost a nedělat z ní recept?
?Jak vzniká vlastní já?
?Je tomu opravdu tak, že závislost na pravdě zbavuje dalších závislostí?
?Jak být dobrým žákem ve vztahu učitel-žák?
Jsem moc za ty otázky, které byly buď přímo vyslovené nebo přinejmenším inspirované někým moc ráda. Mám pocit, že umět se ve správnou dobu dobře ptát, obracet zrak k tomu, co je důležité, je vlastně hodně obtížné. A je dobré být v prostředí, kde je to podpořené. Díky.
Vystavil Julinka v čtvrtek, března 17, 2011 4 komentářů
Štítky: K otázkám hledám odpovědi
pátek, listopadu 12, 2010
Na co jsem už (skoro) zapomněla
Vystavil Julinka v pátek, listopadu 12, 2010 0 komentářů
Štítky: Válka s draky
středa, listopadu 03, 2010
Tam, kde začíná obzor
Bylo by odpoledne, kdy se mohu ještě těšit na západ. Svěží vítr by foukal, stála bych na kopci pevná v přesvědčení, že naděje má z buků křídla a andělé čekají v dřevě lipovém. To vše bych cítila v babím létě prodchnutém představami končícími tam, kde začíná jeho obzor. Byla bych tak trochu ještě dívkou a tak trochu ženou. S krokem k němu, ale i zpátky. Obávala bych se o jeho svobodu a štěstí a chtěla zapomenout na to své. Chtěla bych umlčet své touhy. Ale přesto bych asi byla celá dychtivá, toužící, s rukama rozpřaženýma do krajiny s úžasem nad vší tou krásou. Lehla bych do trávy. A psala bych dopis a trochu se toulala po kopcích. Byl by o radosti i o smutku. Ležela bych na té cestě do zářivě bukového lesa, zasypána šípky, myslela bych na Neratov, místo, kde bych se chtěla vdát, kde by hrála cimbálovka, pilo by se dobré víno, lavice v kostele s okny do nebes by byly pokryty lehoučkým hnědovím. Ve svých zámcích bych pomalu čekala na konec a možná trochu toužila po tom otevřít oči a mít je přikryté dlaněmi a bylo by mi jedno, jak naivní či kýčovitá představa to je. Nežasnout sama. Ale ani s nikým jiným. Nezavrhla bych svět, to ne, propána. Ale byli bychom dva se srdcem otevřeným světu. Byla v tom síla větší než ji má celá má duše, tělo a srdce dohromady. A nepotřebovala bych už nic, jen trochu slunka, listy bukové a dlaň v té své. To by byl konec. A ať klidně přijde. Jsem klidná a užaslá.
Vystavil Julinka v středa, listopadu 03, 2010 1 komentářů
Štítky: Válka s draky
sobota, srpna 28, 2010
Tanec za hranou
Otvorem velkého indiánského stanu je vidět na březový kříž a dál do jabloňového sadu. Škoda, že stromy zrovna nekvetou. Slunko je ještě nízko nad kopcem, ale rosa se už na trávě třpytí. Chvíle čekání. Po chvilce jemný ženský dusot. Sestra se před stanem zastaví, vydýchá a pokřižuje. Pevným krokem vchází dovnitř, na všechny z nás se usměje, snad trochu i na omluvu, které není potřeba. Sedíme na dvou lavičkách proti sobě, jako dva chóry. Vedle bratr, ruce pevné a bez chvění, drží breviář, v hlase není rutina, ale příběh se vším dobrým i zlým, co zjevuje. Klidný tak, že svůj klid přenáší i na mě. Občas neudržím pozornost a okem zabrousím na velké ruské dílo umělce s širokou ruskou duší. Skrze dílo promlouváme s hlubinou. Velké bohatství v tom stanu máme, konec má v nedohlednu. Častěji ale okem vylétnu ven přes kříž do sadu. Zrána je ten pohled nejkrásnější. Kapka z mokrých vlasů sleze po zádech, zastaví se o prkno nízké lavičky. Rozjasní mi to obličej ještě o trochu víc. Ta samozřejmost, se kterou vše probíhá, ale i nejistota, kterou pociťuji, mě uklidňuje. Končí otázky o vnitřku a vnějšku a začínají nové. Je to DobroDružství. Prolamování začalo. Stojím na druhém břehu s boskýma nohama rosou urousanýma, které k tomu tak neochvějně patří.
Vystavil Julinka v sobota, srpna 28, 2010 0 komentářů
Štítky: Tanec na hranách
pondělí, července 12, 2010
Psychotická zkušenost jako ontologická pochybnost
Martin Heidegger ve svém pokračování na cestě fenomenologie udělal jednu zcela zásadní věc, která má důležité důsledky pro teorii představivosti. Pojal totiž bytí jako naprosté transcendens, ale ne ve smyslu řecko-platónském či scholastickém, ale ve smyslu temporálním.[2] Nasměroval tedy bytí do budoucna a jako jeho existenciální smysl mu uložil starost[3]. Proto i tendujeme k předjímání budoucnosti a takové předjímání musí nutně (ať už vědomě či nikoli) doprovázet i naše imaginace. ,,Představivost se potom jeví jako základní dimenze či aspekt vlastní lidskému vnímání a vědomému jednání. Chápeme ji jako součást samotné struktury vědomí.“[4] Ale nejen to, chápeme ji i jako součást naší lidské skutečnosti. Problematické toto začíná být v okamžiku, kdy se tato skutečnost neshoduje s tím, co existuje ve vnějším světě. Od dob Aristotelových jsme se totiž naučili pravdivost posuzovat na základě korespondenční teorie pravdy, která předpokládá dva světy – vnější a vnitřní, a ty se musí shodovat, protože jinak se dostáváme do oblasti patologie či abnormality. Vyvstává pak ale otázka, zda-li naše vnímání ve smyslu prožitku může být falešné?[5] Toto je dosti klíčové pro psychoterapeutickou práci, neboť snažíme-li se pochopit význam pacientových představ, budeme tím spíše schopni pochopit jejich skutečné významy a širší aspekty pacientova života. Klíčové je to i pro mou práci, tedy - v obecné rovině pochopení významu patologie imaginace, přičemž ale opomíjím genetické předpoklady a zaměřuji se na sociální vazby a vztahy.
Vidění je víra
Jevy jsou, jak už jsme naznačili výše, rozděleny na ty, které se shodují s vnějším skutečností a na ty, které nikoliv. Epistemologicky nám ale chybí jistota, zda jsme schopni zařadit jevy správně. „[…] můžeme-li, aniž o tom víme, ztratit všechny opěrné body, nikdy si nejsme jisti, že jsme nějaké takové opěrné body měli, i když jsme se domnívali, že je máme. Můžeme-li se, aniž bychom o tom věděli, stáhnout ze světa vnímání, pak nám nic nedokazuje, že jsme v něm kdy byli anebo že byl utkán z jiné látky než sen,“[6] říká Merleau-Ponty. Svět ale existuje, jen jeho záruky musíme hledat v širším kontextu, než který nabízí samotná percepce. Reálné je, dle Merleau-Pontyho, sklon, svolení k víře. Co se ale stane, zhroutí-li se tato perceptivní víra? Nejspíš ztratíme smysl pro realitu a následkem bude naše duševní nepohoda vedoucí až k patologii.
Lidská zkušenost, jak ji chápe klasická fenomenologie, neodkazuje mimo sebe, je jakousi rovinou. Proti tomu se Merleau-Ponty ohrazuje a zkušenosti přičítá sebepřesah. „Zakoušení je tedy v metaforické představě jakýsi proces nezastavitelného vytékání ven, vykračování do prostoru, který není obydlen zkušeností.“[7] Je tedy zjevné, že jeho pojetí intencionality je neustále v pohybu, zakládá novou zkušenost, která se nikdy nemůže vrátit do výchozího bodu, neboť tu původní bude již vždy něčím přečnívat.
A právě lidská zkušenost je to, co má konstitutivní charakter pro naše bytí. Pokud nás tato zkušenost vede k nejistotě, nesouladu s vnějškem, důsledkem může být patologické projektování naprosté jistoty. Tato situace pak vede ke ztrátě pocitu vlastní identity, což v konečném důsledku vede i k neschopnosti rozlišovat mezi sebou a objektivní realitou.[8] „Například systém paranoidních bludů je preferován před nejistotou, která vyplývá z toho, že nejsme schopni absolutně vlastnit myšlenky druhých. Perzekuční bludy jako všechny bludy zamezují nejednoznačnosti v samém jádru mezilidských vztahů, a život paranoidní osoby se tak stává snesitelnější. Pro takové nešťastníky je tento jednoznačný ohrožující svět bezpečnější nežli otevřenost společenského světa – který je světem zranitelnosti a důvěry.“[9]
Patologie imaginace pak nemusíme chápat jen jako něco čistě negativního, ale i jako jakýsi obranný, kompenzační či autoregulační mechanismus před vnějším světem, který jedinci pomáhá zvládnout všepohlcující úzkost. „Zkušenost s celou řadou schizofrenních případů nás podporuje v názoru, že za obtížných stressových nebo deprivačních okolností mohou alespoň po určitou dobu udržovat psychickou činnost člověka v rovnováze i snové konstrukce nebo fantazijní realizace potřeb, že mohou ochraňovat osobnost před dalším rozpadem nebo i sebevraždou v důsledku mnohdy nesnesitelného psychického „hladu“.“[10]
Nutnost dimenze budoucnosti
Jak už jsme naznačili na začátku, když jsme připomenuli Heideggerovo pojetí bytí, nutnost dimenze budoucnosti je podmínkou pro možnost normálního žití. Tam, kde tato podmínka chybí, chybí i prožitek možnosti, „[…]který žene člověka k činnosti a sebeztvárňování.“[11] Eva Syřišťová vymezuje i další podmínky, které jsou neméně důležité a de facto se od nutnosti dimenze budoucnosti odvíjejí:
1. zkušenost alespoň jednoho zcela spolehlivého mezilidského vztahu (nebo lépe vztahů), zbaveného pocitu strachu, nejistoty, nedůvěry a neřešitelných rozporů. (Pocit bezpečí a jistoty v sociálních vztazích.)
2. zkušenost lidské blízkosti (rezonance, pozitivního vzoru), závislosti, která individuum nezbavuje svobody, samostatnosti a možnosti sebeuskutečnění v sociální interakci (Odstranění pocitu sociální izolace a nesvobody.)
3. možnost sociálního uplatnění odpovídající potencialitám osobnosti. [12]
Ve svých knihách popisuje Eva Syřišťová výpovědi svých pacientů, ze kterých je jasné, že v jejich životě selhalo to opravdu důležité:
„Ztratil jsem možnost smysluplné řeči se vším lidským. Tehdy se chod mých dnů zlomil. Pochopil jsem svou podstatnou vázanost na druhého člověka. Pokud člověk nemá, nebo ztratí své spojenectví s druhým, nemá žádné místo ve světě, jeho kroky ztratí směr. Byl jsem stržen lavinou nepředstavitelné úzkosti. Nemohl jsem se ničeho zachytit. Pocítil jsem bezprostřední blízkost vlastního zániku. Nebylo kam jít, protože nic už k ničemu nebylo. Přestal jsem být. Byla jen závrať a současně nehybnost, ztrnutí. Byl jsem pohlcen vším a zároveň od všeho oddělen.“[13]
,,Nikde není pevný bod. Život je jako film, který běží ohromnou rychlostí. Nelze nic zachytit, protože nic se nemůže stát reálným. Nemám žádný opěrný bod, žádný cíl. Každý si se mnou může dělat, co chce. Jsem vydána napospas nejrozmanitějším sugescím. Chodím jako ve snu. Někdy mám dojem, jako bych nebyla při plném vědomí. Ale přitom vím, že to vědomí neztratím. Bojím se s druhými stýkat, abych se v nich nerozpustila jako kostka cukru. Jsem vydána všem jako hadr ve větru. Úplně se ztrácím mezi lidmi. I v rozmluvě s druhými cítím to jejich duševní kanibalství. Někdy ohmatávám věci, abych se přesvědčila, jestli existují. Nevím, jestli jsem to já, nebo někdo jiný…“[14]
Pro psychoterapii tedy zůstává otázkou, jak pacientovi, u kterého selhalo to základní a nadvládu získala pochybnost, která pochybuje o to nejzákladnějším v nás i kolem nás, pomoci.
Disekvilibrium nejen jako deficience
V oblasti patologie je kromě korespondenční teorie pravdy problémem ještě jedna věc. Náš medicínský pohled na nemoc vychází z ideálu zdraví. Na nemoc se pak díváme jako na jakousi nadindividuální normu, která ale opomíjí, že na nemoc se dá dívat i jako na „zvláštní způsob individuální existence“[15]. Nemoc samozřejmě člověka připravuje o některé možnosti lidské existence, ale zároveň mu nabízí nové možnosti. V nemoci dochází k ochabnutí intencionálního oblouku, „který v sobě zahrnuje naši minulost, přítomnost a budoucnost, naše postavení ve světě, včetně naší tělesné, ideologické a morální situace.“[16] Toto je pro naše dosavadní ekvilibrium nejen riziko, ale možnost ho opustit ve prospěch něčeho nového.
A tak dostane-li se pacient do situace, ze které je donucen uprchnout do imaginárního světa, který je pro něj bezpečnější, ačkoliv se to může jevit sebevíc bizarně, měla by se psychoterapie ptát, nakolik je správné a vhodné mu jeho svět rozbíjet. „Je to vhodné potud, pokud tím nemocný netrpí víc než svými iluzemi a bludy, a potud, pokud mu znemožňují existovat ve společnosti. Zpočátku musíme respektovat pacientovu hlubokou úzkost z reality, kterou považuje za nepřátelskou, ohrožující a cizí, jeho únik do autistické slonové věže, kde se chce zachránit. Nelze rozbíjet nemocnému jeho imaginární svět, dokud mu není zaň co nabídnout ve skutečnosti.“[17] Není ani možné s tímto světem bojovat realistickými a konvenčními prostředky jednání, pacientovu aktivitu je třeba probouzet nejprve skrze imaginární úroveň, která nám později třeba i dovolí pracovat s tou reálnou. Není – li možné vyvrátit zcela pacientův imaginární svět, pak je důležité, aby proti svým halucinacím či bludům zůstal imunní, přestaly mít afektivní náboj a nezasahovaly tak do jeho života svou původní účinností a on v něm mohl nastolit nové ekvilibrium.
Toto je samozřejmě velmi obecné, což nutně vychází z faktu, že každý člověk má své originální bytí a není možné ani žádoucí, aby se na něj dala uplatnit nějaká normativní strategie. Co ale možné je, a to jsem se pokoušela ve své práci ukázat, je to, že v psychoterapii není vhodné přistupovat k pacientově vnímání ve smyslu prožitků jako k něčemu, co neshoduje-li se s vnějškem je i nutně falešné. Je potřeba vidět lépe než jak nám nastolila moderní věda a filosofie od dob Descartových.
Literatura:
Filosofický časopis. 2010, 58, 1.
Heidegger, Martin. Bytí a čas. Praha: OIKOYMENH, 2008.
Kružík, Josef, Novotný, Jaroslav (ed.). Nietzsche a člověk : Kořeny filosofické antropologie v myšlení Friedricha Nietzscheho. Praha : Univerzita Karlova - Fakulta humanitních studií, 2005.
Phillips, James, Morley, James (ed.). Imaginace a její patologie. Praha: Triton, 2006.
Merleau-Ponty, M. Viditelné a neviditelné, Praha: 1998.
Syřišťová, Eva. Imaginární svět. Praha : Mladá fronta, 1974.
Syřišťová, Eva. Normalita osobnosti. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n.p., 1972.
Syřišťová, Eva. Puklý čas. Brno: Bollingenská věž, 1996.
[1] Syřišťová, Eva. Puklý čas. Brno: Bollingenská věž, 1996. s. 62.
[2] Heidegger, Martin. Bytí a čas. Praha: OIKOYMENH, 2008. s. 55.
[3] Ibid. s. 59.
[4] Hersch, Edwin L. Představivost a její patologie: Oblast neskutečného nebo základní dimenze lidské skutečnosti. In: Phillips, James, Morley, James (ed.). Imaginace a její patologie. Praha: Triton, 2006. s. 57.
[5] Ibid. s. 54.
[6] Merleau-Ponty, M. Viditelné a neviditelné, Praha: 1998, s.16.
[7] Koubová, Alice. Sen, tělo a duch : Topologie zkušenosti. Filosofický časopis. 2010, 58, 1, s. 37.
[8] Syřišťová, Eva. Normalita z psychologického a psychopatologického hlediska. In: Syřišťová, Eva a kol. Normalita osobnosti. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n.p., 1972. s. 60.
[9] Morley, James. Struktura skutečnosti: Imaginace a psychopatologie z pohledu Merleau-Pontyho. In: Phillips, James, Morley, James (ed.). Imaginace a její patologie. Praha: Triton, 2006. s. 115-116.
[10] Syřišťová, Eva. Imaginární svět. Praha : Mladá fronta, 1974. s. 86.
[11] Syřišťová, Eva. Normalita z psychologického a psychopatologického hlediska. In: Syřišťová, Eva a kol. Normalita osobnosti. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n.p., 1972. s. 76.
[12] Ibid. s. 93.
[13] Syřišťová, Eva. Puklý čas. Brno: Bollingenská věž, 1996. s. 54.
[14] Syřišťová, Eva. Imaginární svět. Praha : Mladá fronta, 1974. s. 67.
[15] KOUBA, Petr. K Nietzscheovu pojetí zdraví a nemoci. In: Nietzsche a člověk : Kořeny filosofické antropologie v myšlení Friedricha Nietzscheho. Praha : Univerzita Karlova - Fakulta humanitních studií, 2005. s. 153.
[16] KOUBA, Petr. K Nietzscheovu pojetí zdraví a nemoci. In: Nietzsche a člověk : Kořeny filosofické antropologie v myšlení Friedricha Nietzscheho. Praha : Univerzita Karlova - Fakulta humanitních studií, 2005. s. 156.
[17] Syřišťová, Eva. Imaginární svět. Praha : Mladá fronta, 1974. s. 79.
Vystavil Julinka v pondělí, července 12, 2010 0 komentářů
Štítky: Kolem nás
úterý, června 08, 2010
Žluté mámení
Ingredience:
černý sezam
bílý sezam
sezamový nebo dýňový olej
kari
kardamon
tandoori masala
dijonská hořčice
2 střední cibule
8 větších žampionů
2 větší mrkve
nať z jarní cibulky
rýžová smetana
kokosové mléko
Na dýňovém oleji si na mírném plameni osmahneme cibulku, kari, kardamon, tandoori masalu a sezam. Když máme cibuli do žluta, přidáme i žampiony a mrkvev nakrájenou na menší kousky. Poté, co začne zelenina měknout, přidáme asi půl balení rýžové smetany, asi třetina plechovky kokosového mléka, dvě kávové lžičky dijonské hořčice. Pokud máme už zeleninu úplně měkkou, můžeme přidat i na jemno nakrájenou nať z jarní cibulky. Vhodné je podávat s rýží, kterou vaříme ve osolené vodě s kari. Dobrý by k tomu jistě byl i salát z nějakého více hořkého salátu, například z čekanky.
Vystavil Julinka v úterý, června 08, 2010 2 komentářů
Štítky: Šálím zrak i čich a chuť
pondělí, května 24, 2010
čtvrtek, května 13, 2010
Jancio Wodnik
Pořád se dotýká duše, široce. A není to jen těmi vzpomínkami na podivné a teskné léto 08, na vzdálenost Asie, na prázdno, které nešlo zaplnit. Filmová poesie a krásná hudba. Opuštěná Weronika, muž s nadpřirozenými schopnostmi, nemožnost vrátit čas zpět, co s chybami, které člověk napáchal? A úžasný Franciszek Pieczka.
Originální název: Jancio Wodnik
Český název: Janek Vodnář
Režie: Jan Jakub Kolski
Země: Polsko
Rok: 1993
Bar.
Vystavil Julinka v čtvrtek, května 13, 2010 1 komentářů
čtvrtek, května 06, 2010
Zase před jedním koncem
pár střípků fotkou...http://bajda.rajce.idnes.cz/RLK_Safir_8.-18.8.2006_1.cast/#album
Vystavil Julinka v čtvrtek, května 06, 2010 1 komentářů
Štítky: Válka s draky
úterý, dubna 13, 2010
Tanec na hranách
V potemnělé kapli sedí jen jedna alžbětinka. Kruchta dřevěná, voňavá. Převažují ženské motivy a samozřejmě Kristus. V přední části klávesy. Přepadá mě lítost, varhany zůstanou lidskou rukou nedotčeny, nerozezní se. Sedám si, jsem tam ještě před mší svatou. Lítost se mění ve zvědavost. Zvědavost, kolik nás bude, jak staré ženy budou, zda tam bude někdo z vnějšku. Znovu myšlenky na vnějšek-vnitřek a to, kde jsem já. Micheli (a nejen tobě), ach díky. Přichází usměvavý kněz. Během mše se promění v inteligentního muže s nadhledem. Úsměv zůstává. Je to Velikonocemi? Zpíváme. Subtilní hlas se chvěje. Při přijímání zůstávám klečet, nejraději bych nebyla. Vnějšek. Prolomit, neprolomit? Po mši se chci ztratit v chodbách. Kape mi z pláště. Knoflík zůstává na polstrované lavici. Budu se pro něj muset vrátit. Za týden. Za dva. Za rok. Na sklonku života. Za vším otazník. Vykřičníky zmizely. Vnějšek nebo vnitřek? Celou svou bytostí pořád tančím na hranách...
Vystavil Julinka v úterý, dubna 13, 2010 2 komentářů
Štítky: Tanec na hranách
středa, dubna 07, 2010
Váhajíc a přejíc si (z jedné dubnové noci)
Pod každým slovem
Jiří Orten
Pod každým slovem, které váhá
a vázne v zubech váhající
pod každým slovem jež neuměl jsem říci
pod každým slovem schovaným na sítnici
jak obrázek kde dívenka je nahá
a skrývá dlaní kříž jenž mezi ňadry visí
a oči sklopeny chvěje se nedočkavě
(chtěla by ležet tam v té měkké trávě
být sevřena vším co je svět a tíha
a naplněna být jak hrozny vína)
pod každým slovem které zapomíná
na malou síň kde bloudí se a ztrácí
na malou síň z níž se nic nenavrací
na toto srdce odedávna němé
na bránu ticha kterou neprojdeme
Vystavil Julinka v středa, dubna 07, 2010 0 komentářů
Štítky: Válka s draky
neděle, dubna 04, 2010
Puklý čas
Co mě zasáhlo, u čeho očekávám trvání, v čem vidím hodnotu... Syřišťová, Eva. Puklý čas. Brno: Bollingenská věž, 1991. 97s.
Střípky z Puklého času (ozvlášť ten poslední je mi cenný..)
,,Ano ve smíchu se může stát člověk pánem nad situací. Karnevalisací mnohdy posunujeme svět, bolest a zlo z reality do imaginace. Ve hříčce smíchu, v karikatuře, komedii, je zbavujeme váhy.“ [s.16]
,,Když má někdo nekonečně mnoho tváří, pak vlastně žádnou nemá.“ [s.18]
Schizofrenik reaguje na neodvratně přicházející ohrožení buď tím, že se světu neprolnavě uzavře, nebo se mu úplně vydá, stává se obětí, která se vzdává nároků na samostatnou existenci. Je spotřebován, pohlcen druhými. Pulsování mezi „transparencí nemocného“ a jeho autistickým uzavřením, izolací od vnějšího světa jsou jen dvě stránky téže základní osobnostní proměny. V obou případech nemocný přestává jako autonomní jedinec existovat… [s. 19]
Existovat znamená mít lidskou vazbu, jinak je všechno tak umělé… [s. 20]
Existovat, to znamená někomu věřit. [s. 20]
Ke schizofrenní psychice jako by patřila, obrazně řečeno, nemožnost stát se „dospělým, hotovým člověkem“-„všechno zůstává tak otevřené“. Za každou hranicí, za jednotlivými pevnými body, které si vytvářejí normální lidé ve svém životě, se před schizofrenikem otvírá prostor dosud neztvarovaných a neobjevených možností a rozvrhů, prázdné místo pro život a pro svět. Stupňující se tense v prožívání nemocných, zejména v době počínající psychosy, je dána tímto ustavičným přesahem nikdy neuchopené hranice. [s. 20-21]
Čas, který žijeme, tvoříme, členíme svým zráním a nadějí na sebeuskutečnění v budoucnosti, ten čas nabitý zrodem a zánikem nám blízkých lidí, činů spějících k cíli a stárnoucích věcí, se najednou vyprázdnil. Nebo možná přebujel, zkondensoval se, stal se z něho destilát času, v němž se události tisícileté vybíjení náhle v okamžiku, nebo se zhroutil, nekonečně smrštil, což je v podstatě totéž. [s. 22]
Autistický jedinec „nevolí“ žádnou alternativu, sází na vše nebo nic. [s. 23]
Je to člověk, který zapomněl, že jeho podstatou je tvořit sebe i druhé. [s. 35]
[…]Gabriela jasně poznala, že život nelze postavit na nicotě, jakkoli strhující, nebo v kulise umělých rájů bez člověka, ale na spřežení lidských rukou a srdcí. [s. 45]
Camus má pravdu, když říká, že pravé neponižující milosrdenství je citem jen těch nejstatečnějších lidí. [s. 48]
,,Ztratil jsem možnost smysluplné řeči se vším lidským. Tehdy se chod mých dnů zlomil. Pochopil jsem svou podstatnou vázanost na druhého člověka. Pokud člověk nemá, nebo ztratí své spojenectví s druhým, nemá žádné místo ve světě, jeho kroky ztratí směr. Byl jsem stržen lavinou nepředstavitelné úzkosti. Nemohl jsem se ničeho zachytit. Pocítil jsem bezprostřední blízkost vlastního zániku. Nebylo kam jít, protože nic už k ničemu nebylo. Přestal jsem být. Byla jen závrať a současně nehybnost, ztrnutí. Byl jsem pohlcen vším a zároveň od všeho oddělen.“ [s. 54]
V tom nerovném a takřka nelidském boji slabého člověka proti zlu a utrpení, je jeho velikost. [s. 62]
Setkání je dar, nebo snad spíše milost života. Naplňuje člověka úžasem i úzkostí, poněvadž teprve jím začíná život, ohrožený smrtí. Setkáním začíná člověk existovat. Být osloven druhým, mít možnost ho oslovit a být slyšen, dávat a být přijímán…Ale zároveň si tento dar vyžaduje odvahu k činu. Není to naštěstí nic nového. Setkání není jen dar, je to výzva k tvoření, je to počátek cesty. Člověk se prostě otevře hvězdám a zapomene na svou biologickou konečnost. A už ho nic nezastaví, protože je celý ve svém činu, ve svém dialogu s druhým, ve svém tvoření i hoření, ve svém nesmírném odevzdání. [s. 68]
Vystavil Julinka v neděle, dubna 04, 2010 0 komentářů
Štítky: Jimi zasažená, Válka s draky
neděle, března 28, 2010
Uskutečnit neuskutečnitelné
aneb spousta malých zázraků v těch deseti společných dnech
Šéf Jirka se představuje...
Jsme kultura Alfa a máme se rádi...
Šílený profesor Šmudla
Zajímá vás, jaký vliv má výška tónu na náruživost?
Příspěvky na konferenci byly opravdu zábavné...
Naše milá Seleška, od ní bylo vidět i na Hvozd!
Kostičky...
Jak se poprat se zdrojem?
Nechť se Tvá přání, Jirko, splní...i ta vaše...
Měla jsem takový strach, že můj balón nezvlétne, že jsem ho málem ani nepustila...
Po dvouhodinové koulovačce...(mimochodem, tam dole bylo opravdu těsno)
A ještě společná fotka s princeznou Zdeničkou...
Tam pod Hvozdem jsem poznala, co je to držet štěstí a radost přímo ve svých vlastních rukách, kde byl prostor pro svět princezen a víl i pro svět rytířů, princů, klučíků a drsných chlapů
To jsme my - společenství Safír
Vystavil Julinka v neděle, března 28, 2010 0 komentářů